Dissabte 30 setembre, 2023 català   |   castellano

Malgrat l’augment de menors que viatgen en cadireta, un 34,2% de nens i nenes de Barcelona encara circulen insegurs dins del cotxe

Divendres 06 novembre, 2009

Mobilitat i medi ambient | Seguretat viària

  • El 2008, 84 nens/es van morir a Espanya a causa d’accidents de trànsit, 509 van resultar ferits greus i 4.717 ferits lleus
  • A Espanya, un menor té un 42% més de probabilitats de morir en un accident de trànsit que la mitjana de la UE-20 i més del doble que en països com Suècia i Alemanya
  • L’ús incorrecte de SRI a Barcelona, es deu majoritàriament a una orientació incorrecte de la cadireta (el 56,6%), al mal ús (o no ús) dels cinturons de seguretat del cotxe i del propi SRI (28,6%)

 

El RACC, l’automòbil club més gran d’Espanya, amb 1.100.000 socis, i JANÉ, empresa pionera a Espanya en l’anàlisi de l’accidentalitat infantil a través d’un laboratori d’investigació propi, de nou han realitzat conjuntament una investigació sobre l’ús dels Sistemes de Retenció Infantil (SRI) en els vehicles i el coneixement de la normativa per part dels pares i mares. Aquest treball se situa en el marc dels sis anys de col·laboració entre ambdues entitats en el camp de la investigació de la seguretat en la mobilitat infantil i permet veure l’evolució dels hàbits a partir del treball observacional iniciat l’any 2003 i consolidat al 2009.

El VI Estudi RACC-JANÉ observa i quantifica l’ús de les cadiretes infantils en els nens i nenes de 0 a 6 anys i de 7 a 12 anys; analitza l’actitud de la persona responsable davant l’ús dels SRI i recull l’opinió dels conductors que circulen amb menors sobre aspectes tan importants com el coneixement de la normativa legal. La investigació,  alhora, es complementa amb la comprovació in situ de com van col·locats els nens/es a l’interior de l’automòbil.

Metodologia de treball

La metodologia d’investigació ha consistit en una observació no participant on s’ha controlat el comportament de 2.250 individus en els moments d’arribada i recollida dels nens i nenes en 293 centres educació infantil i/o primària de les ciutats de Madrid, Barcelona i València. Complementàriament, s’han realitzat 1.538 entrevistes a les persones observades (adults amb els quals circulaven els menors) que han col·laborat desinteressadament en l’estudi.

L’anàlisi posa de relleu especialment en com han canviat les actituds i els usos a cadascuna de les tres ciutats a partir de la comparativa amb l’històric dels treballs realitzats l’any 2003 i l’any 2005.

RESULTATS DE L’ESTUDI

Disponibilitat i ús general dels SRI

  • Independentment del seu ús, 8 de cada 10 vehicles observats que porten nens/es de les edats analitzades a Barcelona disposen d’algun SRI, mentre que un 14,8% no en porta cap.
  • D’aquest estudi, destaca especialment, la diferència entre portar SRI i/o fer-ne un bon ús. En aquest sentit, a la ciutat de Barcelona, el 65,8% dels nens observats viatja correctament en un SRI, però un 34,2% que viatja incorrectament, i per tant insegurs. 
  • L’ús incorrecte de SRI a Barcelona, es deu majoritàriament a una orientació incorrecte del SRI (el 56,6%), al mal ús (o no ús) dels cinturons de seguretat del cotxe i del propi SRI (28,6%)

Evolució de l’ús de SRI

  • Comparant les tres ciutats analitzades, després d’uns anys d’augment continuat en l’ús de SRI, s’observa una disminució a ciutats com Madrid (-21%) i Barcelona (-16%) en els trams d’edat de 0 a 6 anys. Mentre que en el grup de 7 a 12 anys, el percentatge d’ús ha incrementat.

 

Ubicació del nen/a

  • A Barcelona, 9 de cada 10 nens/es viatgen a la part posterior del vehicle, principalment al seient de darrera del copilot (41,3%). A Barcelona és la ciutat on major nombre de nens/es viatgen al seient posterior central (20,2%), el lloc aconsellat pel RACC.

 

Seguretat a l’hora de col·locar el nen/a

  • El 47,2% dels vehicles observats a Barcelona col·loquen el nen/a amb el vehicle aparcat malament a prop de l’escola.
  • El 81,1% dels pares i mares barcelonins col·loquen o treuen el nen/a del cotxe sense cap mena d’ajuda externa

 

Desconeixement del reglament i de les sancions

  • Només un 22,7% de les persones entrevistades admet que coneix el reglament i/o les recomanacions (dirigides a la seguretat de l’automòbil.
  • Només 1 de cada 3 barcelonins amb fills menors de 12 anys coneix fins a quina alçada obliga el reglament a viatjar amb menors amb SRI.
  • 6 de cada 10 adults (més de meitat dels adults) asseguren no estar al corrent de les sancions establertes en cas que el nen/a de menys de 1,35 m no viatgi en SRI *

 

Sancions o avisos rebuts

  • Només un 4,4% de les persones entrevistades afirma haver rebut un avís o una sanció a causa de la mala posició del nen/a dins del vehicle.
  • Tanmateix, Barcelona és la ciutat que afirma haver rebut més avisos (3,6%), respecte Madrid i València.

* Circular amb menors sense SRI està sancionat com una infracció greu. Amb un import de multa d’entre 91 a 300 € i la resta 3 punts del permís per punts.

 

VÍDEO SIMULACIÓ ACCIDENT DE COTXE SENSE ÚS D’SRI