El RACC i la Fundació Wings for life reuneixen a Barcelona més de 150 professionals del sector mèdic per tractar les lesions medul.lars
Dimecres 30 juny, 2010
Més de 30 especialistes en medul·la espinal de, EE.UU, Canadà, Àustria, Suïssa i Espanya
El RACC i la Fundació Wings for life reuneixen a Barcelona més de 150 professionals del sector mèdic per tractar les lesions medul·lars
· A Espanya cada any es produeixen 800 nous casos de lesionats medul·lars
· El Congrés pretén traslladar els avanços de la medicina esportiva a les lesions medul·lars comuns
· Els Serveis Mèdics del RACC pioners en l’aplicació d’una nova tècnica per a l’extracció del casc, que redueix les lesions medul·lars entre els accidentats de moto
La Fundació Wings for life i el Servei Mèdic del RACC, amb la col·laboració de Dorna Sports, organitzador del Mundial de Motociclisme, l’Hospital Vall d’Hebrón i la Universitat Autònoma de Barcelona, i amb el suport dels laboratoris Acumed Iberica, Medcomtech, i Synthes, organitzen el proper 1 i 2 de juny a la seu del RACC a Barcelona, el Congrés internacional “Medicine in Motor Sports Meeting”. El Congrés té un doble objectiu, millorar l’atenció mèdica dels accidentats de trànsit i presentar els avanços de la medicina esportiva aplicats a les lesions medul·lars comuns.
El Congrés comptarà amb la participació de 30 especialistes d’importants hospitals dels Estats Units, Canadà, Àustria, Suïssa i Espanya. Més de 120 professionals del sector mèdic podran assistir a les 34 ponències sobre les actuals línies d’investigació en lesions medul·lars, lesions neurològiques, lesions traumatològiques i tècniques de rescat d’accidentats de trànsit.
· A tot el món hi ha més de 2,8 milions de lesionats medul·lars, el 50% d’ells, 1,4 milions, per causa d’accidents de trànsit.
· A Espanya cada any el nombre de lesionats medul·lars augmenta amb aproximadament 800 nous casos provocats per accidents de trànsit
· Només a Catalunya, el 2009, 70 persones van ser ingressades amb una lesió medul·lar a causa d’un accident de trànsit.
Per reduir aquestes xifres és necessari avançar en l’atenció de l’accidentat. L’eficàcia dels factors que intervenen després de l’accident, com les centrals d’emergències mèdiques, els equips de rescat, l’atenció hospitalària, la cirurgia i la rehabilitació, són determinants en la supervivència i en la gravetat de les seqüeles.
En el marc del Congrés “Medicine in Motor Sports Meeting”, el RACC com a organitzador i ponent exposarà el model d’atenció in situ a l’accidentat de trànsit i presentarà un sistema pioner a Espanya que redueix el risc de lesió medul·lar en la maniobra d’extracció del casc dels accidentats de moto.
L’atenció de l’accidentat in situ
Una correcta atenció mèdica després de l’accident de trànsit pot salvar moltes vides i reduir les seqüeles. El RACC aposta pel model d’emergències mèdiques “Stand any Play”, l’hospital va a l’accident, que permet a l’accidentat rebre assistència mèdica amb una UVI mòbil, abans d’arribar a l’hospital, millorant així els índexs de supervivència i recuperació. Aquest model, que el RACC ha desenvolupat a través dels seus Serveis Mèdics, requereix de centrals d’emergències mèdiques especialitzades i unitats de suport vital avançat terrestres i aeris (helicòpters medicalitzats), així com de personal mèdic altament especialitzat.
Millores en l’atenció de l’accidentat de moto
El Eject és un sistema que permet extreure el casc sense haver de fer maniobres brusques que poden provocar lesions a la medul·la. Consisteix en un dispositiu que els equips d’emergències mèdiques instal·len dins el casc. A través d’una vàlvula s’omple d’aire i impulsa sense pressió el casc alliberant la cara de l’accidentat, permetent així una extracció suau.
Aquest sistema fins ara només ha estat utilitzat en competicions esportives, és obligatori als campionats de Motocross, Supercross i Fórmula Indy als Estats Units i el fan servir alguns pilots de Moto GP, que el porten instal·lat dins del propi casc. Els serveis d’emergències mèdiques del RACC introduiran l’Eject en els protocols d’atenció als accidentats de trànsit, per primer cop a Espanya, instal·lant-lo a dins dels casc dels motoristes accidentats.
Wings for life
Wings for life (“Ales per la vida”) és una organització privada sense afany de lucre que impulsa la investigació a nivell mundial per a la curació de les lesions medul·lars. La Fundació té com a objectius finançar investigacions científiques d’avanguarda; desenvolupar estudis i assajos clínics específics que no són finançats per la indústria farmacèutica; millorar la comunicació científica en aquest tipus de lesions; i prevenir les lesions a partir del desenvolupament de dispositius de protecció.
Heinz Kinigadner va crear la fundació Wings for life el 2003 després que el seu fill, Hannes, als 23 anys patís un accident molt greu a una competició de motocross que li va causar una lesió a la medul·la espinal. Amb el suport del seu amic, Dietrich Mateschitz, fundador de Red Bull, la fundació s’ha consolidat a nivell mundial i actualment compta amb el suport d’un gran nombre d’esportistes d’elit del món del motor.
Serveis Mèdics del RACC
Els Serveis Mèdics del RACC presten assistència mèdica urgent al més d’un milió de socis del RACC. El 2009 van realitzar 117.155 serveis entre serveis d’atenció telefònica, repatriacions sanitàries i teleasistencia, xifra que representa la realització de 320 serveis al dia. En 2009 s’han realitzat 1.495 atencions mèdiques internacionals, que representen 4 al dia, 1.000 serveis mèdics en helicòpters propis amb els que el RACC també ha col·laborat amb el SEM i 100 serveis en avió, 1 de cada 3 en avió medicalitzat propi.
El RACC compta amb el seu propi Call center mèdic, especialitzat en emergències mèdiques, que el 2009 va atendre 165.673 trucades. Disposa de mitjans de transport sanitari i infraestructures pròpies que inclouen un avió, helicòpters i ambulàncies medicalitzades i un heliport i un equip de més de 90 professionals, format per metges especialitzats en emergències, psicòlegs, infermers i gestors mèdics. El Serveis Mèdics del RACC també s’encarreguen de la cobertura mèdica de grans esdeveniments esportius, com el Gran Premi de Fómula 1, el Gran Premi de Moto GP i el Rally RACC Catalunya Costa Daurada.





