Diumenge 17 Novembre, 2019 català   |   castellano

El RACC aconsella extremar la precaució en cas de nevada per a evitar els accidents de trànsit

Dimarts 15 Desembre, 2009

Assistència | Serveis

El RACC, l’automòbil club més gran d’Espanya amb més d’un milió de socis, ha elaborat un pla de deu recomanacions dirigides als conductors per a millorar la conducció durant l’hivern i prevenir les incidències produïdes per les condicions meteorològiques adverses durant aquests mesos.

El 2008, segons dades de la DGT, 124 dels accidents amb víctimes es van produir en circumstàncies de neu. Entre aquest desembre i el març vinent s’estima que més de 380.000 conductors a Catalunya necessitaran els serveis d’assistència mecànica, segon l’estudi sobre les avaries mecàniques a l’hivern fet pel RACC.

1. Revisa que el desgast dels pneumàtics no sigui inferior als tres mil·límetres. Tot i que el límit legal permès del dibuix del pneumàtic és d’1,6 mil·límetres, el RACC recomana que la profunditat del dibuix sigui de com a mínim 3 mm per a més seguretat i adherència. Es pot fer la comprovació introduint a les ranures de la banda de rodolament una moneda d’un euro. Si la profunditat és inferior a la banda exterior daurada de la moneda, el pneumàtic no ofereix la seguretat necessària per a circular, especialment sobre paviment lliscant a causa de la neu o del gel.

2. Verifica la pressió dels pneumàtics. Trobaràs la pressió correcta al manual de manteniment del vehicle. Cal que revisis la pressió en fred, és a dir, com a mínim al cap d’una hora d’haver circulat, o havent recorregut no més de dos o tres quilòmetres a baixa velocitat. La pressió ha de ser més elevada si el cotxe està més carregat i quan se circula ràpid per autopistes o autovies. En cas de dubte, és més segur pecar per excés de pressió perquè un pneumàtic poc inflat afecta la seguretat i pot rebentar.

3. Revisa l’estat de la bateria, la vida útil de la qual acostuma a ser de quatre anys. A l’hivern el fred, la humitat i les baixes temperatures afecten especialment el sistema elèctric, que pateix un 3% més d’avaries que a l’estiu. En aquesta època, a més, es fan servir més consumidors elèctrics, com la calefacció, el rentaparabrises, els fars antiboira, etc. Disposar d’unes pinces et serà molt útil si has de carregar la bateria amb l’ajuda d’un altre vehicle. També és convenient que revisis els nivells de líquid anticongelant, d’oli, de frens i del rentaparabrises, així com l’estat dels amortidors, dels frens i de la direcció.

4. Comprova que tens una llanterna i guants per si pateixes alguna avaria a la carretera, i també els elements de seguretat necessaris, com l’armilla reflectant i els triangles. És important portar el dipòsit de gasolina ple per a garantir que pots fer servir la calefacció en cas que el vehicle quedi immobilitzat. En condicions de baixes temperatures cal vigilar que el gasoil no es congeli. A les zones de muntanya les gasolineres fan servir additius que eviten el procés de congelació. També pots obtenir aquest additius a les cases de recanvis. Si el gasoil arriba a congelar-se caldrà que esperis que pugi la temperatura i es descongeli de manera natural.

5. Garanteix-te una bona visibilitat revisant els vidres, els llums i els rentaparabrises. Substitueix els rentaparabrises si estan desgastats ja que el fet que funcionin correctament és imprescindible per a garantir la visibilitat. Canvia’ls si les escombretes xerriquen i si en escombrar no arrosseguen la brutícia. En cas que aparquis el vehicle a l’exterior quan nevi o pedregui, et recomanem que aixequis els rentaparabrises per a evitar que el cautxú s’enganxi al vidre i deteriori el vidre i l’escombreta. Per a desfer el gel del parabrises és preferible que activis la calefacció amb els airejadors per a desentelar els vidres o fer servir un esprai descongelant, abans que abocar-hi aigua calenta perquè el contrast de temperatura podria augmentar el risc d’esquerda de petits trencaments.

6. Adapta el tipus de conducció a les condicions de la via i augmenta la distància de seguretat per a prevenir qualsevol circumstància que pugui suposar un risc. En cas de frenada inesperada del vehicle que tens davant, tingues en compte que calen entre 50 i 60 metres, de mitjana, per a aturar un cotxe que circula a 120 km/h. Amb el paviment mullat aquesta distància de frenada és tres cops superior i, per tant, la distància de seguretat també ha de ser superior. Es recomana deixar una distància aproximada de dos cotxes amb el vehicle que circula davant nostre.

7. Condueix més suaument, redueix la velocitat i procura de no fer acceleracions ni frenades brusques. Sempre que el motor ho permeti, fes servir marxes llargues, mantenint el tacte i la sensibilitat sobre l’accelerador i acciona’l de manera progressiva. Per a frenar redueix primer la marxa i tot seguit pitja el pedal de fre molt suaument. 

8. Segueix el traçat de les marques de rodolament d’altres vehicles per a reconèixer més fàcilment el recorregut de la carretera i les maniobres que han fet altres vehicles, com per exemple el traçat d’un revolt, o per a detectar obstacles a la carretera, com ara pedres, etc. A les marques antigues s’hi pot trobar gel. Malgrat tot, la neu acumulada a les vores de la marca ajudaria a guiar el vehicle.

9. Prova les cadenes abans no arribis a necessitar-les per a assegurar-te que s’adapten a la mida del teu pneumàtic i que són senzilles de muntar. Col·loca-les a l’eix de tracció. Fes servir les cadenes quan circulis amb neu i retira-les de seguida que abandonis el tram nevat. Per a retirar-les aparca a un costat de la via per a no impedir el pas a altres cotxes i a les màquines llevaneu. Neteja bé les cadenes després de fer-les servir i eixuga-les completament per a allargar-ne la vida útil.

10. Consulta la previsió del temps i l’estat de les carreteres abans de començar el viatge i no agafis el cotxe si es preveuen  nevades molt intenses, especialment durant la nit. El RACC t’ofereix informació del trànsit en temps real a la seva pàgina www.infotransit.cat.