El RACC aconsella extremar la precaució per a evitar els accidents de trànsit
Dimarts 09 març, 2010
El Club proposa 10 mesures per a prevenir els accidents a les carreteres amb neu i gel
El RACC aconsella extremar la precaució per a evitar els accidents de trànsit
Els conductors es poden informar sobre l’estat de les carreteres abans de començar el viatge a través de www.infotransit.cat
El RACC ha elaborat un pla de 10 recomanacions dirigides als conductors per evitar accidents davant l’actual estat de neu i gel que afecten a més de 160 carreteres de la xarxa viària catalana, especialment a les comarques de Barcelona, Lleida i Girona.
LA CONDUCCIÓ
1. Adapti el tipus de conducció a les condicions de la via i augmenti la distància de seguretat per prevenir qualsevol circumstància que pugui suposar un risc. En cas de frenada inesperada del vehicle que va davant, tingui en compte que calen entre 50 i 60 metres, de mitjana, per a aturar un cotxe que circula a 120 km/h. Amb el paviment mullat aquesta distància de frenada és tres cops superior i, per tant, la distància de seguretat també ha de ser superior. Es recomana deixar una distància aproximada de dos cotxes amb el vehicle que circula davant nostra.
2. Condueixi més suaument, redueixi la velocitat i procuri de no fer acceleracions ni frenades brusques. Sempre que el motor ho permeti, faci servir marxes llargues, mantenint el tacte i la sensibilitat sobre l’accelerador i accioni’l de manera progressiva. Per frenar redueixi primer la marxa i tot seguit pitgi el pedal de fre molt suaument.
3. Segueixi el traçat de les marques de rodolament d’altres vehicles per a reconèixer més fàcilment el recorregut de la carretera i les maniobres que han fet altres vehicles, com per exemple el traçat d’un revolt, o per a detectar obstacles a la carretera, com ara pedres, etc. A les marques antigues s’hi pot trobar gel. Malgrat tot, la neu acumulada a les vores de la marca ajudaria a guiar el vehicle.
4. Provi les cadenes abans per assegurar-se que s’adapten a la mida dels pneumàtic i que són senzilles de muntar. Cal col·loca-les a l’eix de tracció. Faci servir les cadenes quan circuli amb neu i retiri-les de seguida que abandonis el tram nevat. Per retirar-les aparqui a un costat de la via per a no impedir el pas a altres cotxes i a les màquines llevaneu. Netegi bé les cadenes després de fer-les servir i eixugui-les completament per a allargar-ne la vida útil.
EL VEHÍCLE:
5. Revisi que el desgast dels pneumàtics no sigui inferior als tres mil·límetres. Tot i que el límit legal permès del dibuix del pneumàtic és d’1,6 mil·límetres, el RACC recomana que la profunditat del dibuix sigui de com a mínim 3 mm per a més seguretat i adherència. Es pot fer la comprovació introduint a les ranures de la banda de rodolament una moneda d’un euro. Si la profunditat és inferior a la banda exterior daurada de la moneda, el pneumàtic no ofereix la seguretat necessària per circular, especialment sobre paviment lliscant a causa de la neu o del gel.
6. Verifiqui la pressió dels pneumàtics. Trobarà la pressió correcta al manual de manteniment del vehicle. Cal que revisi la pressió en fred, és a dir, com a mínim al cap d’una hora d’haver circulat, o havent recorregut no més de dos o tres quilòmetres a baixa velocitat. La pressió ha de ser més elevada si el cotxe està més carregat i quan se circula ràpid per autopistes o autovies. En cas de dubte, és més segur pecar per excés de pressió perquè un pneumàtic poc inflat afecta la seguretat i pot rebentar.
7. Revisi l’estat de la bateria, la vida útil de la qual acostuma a ser de quatre anys. El fred, la humitat i les baixes temperatures afecten especialment el sistema elèctric, que pateix un 3% més d’avaries que a l’estiu. En dies com avui es fan servir més consumidors elèctrics, com la calefacció, el rentaparabrises, els fars antiboira, etc. Disposar d’unes pinces et serà molt útil si s’ha de carregar la bateria amb l’ajuda d’un altre vehicle. També és convenient que revisar els nivells de líquid anticongelant, d’oli, de frens i del rentaparabrises, així com l’estat dels amortidors, dels frens i de la direcció.
8. És recomanable portar una llanterna i guants per si es pateix alguna avaria a la carretera, i també els elements de seguretat necessaris, com l’armilla reflectant i els triangles. És important portar el dipòsit de gasolina ple per a garantir ús de la calefacció en cas que el vehicle quedi immobilitzat. En condicions de baixes temperatures cal vigilar que el gasoil no es congeli. A les zones de muntanya les gasolineres fan servir additius que eviten el procés de congelació. També pot obtenir aquests additius a les cases de recanvis. Si el gasoil arriba a congelar-se caldrà esperar que pugi la temperatura i es descongeli de manera natural.
9. Garanteixi una bona visibilitat revisant els vidres, els llums i els rentaparabrises. Substitueixi els rentaparabrises si estan desgastats ja que el fet que funcionin correctament és imprescindible per garantir la visibilitat. Canviï’ls si les escombretes xerriquen i si en escombrar no arrosseguen la brutícia.
En cas que aparcar el vehicle a l’exterior, és recomanable aixecar els rentaparabrises per evitar que el cautxú s’enganxi al vidre i deteriori el vidre i l’escombreta. Per desfer el gel del parabrises és preferible activar la calefacció amb els airejadors pe desentelar els vidres o fer servir un esprai descongelant, abans que abocar-hi aigua calenta perquè el contrast de temperatura podria augmentar el risc d’esquerda de petits trencaments.
10. Consultar l’estat de les carreteres abans de començar el viatge i no agafar el cotxe si no és imprescindible. El RACC t’ofereix informació del trànsit en temps real a la seva pàgina www.infotransit.cat.