Dimarts 12 Novembre, 2019 català   |   castellano

El RACC i l’Ajuntament presenten la campaya Motocivisme

Dilluns 05 Juliol, 2010

Mobilitat i medi ambient | Seguretat viària

La ciutat de Barcelona és un referent europeu en l’ús de la motocicleta

El RACC i l’Ajuntament presenten la campanya Motocivisme

  • Els principals pilots catalans de motociclisme donen suport a aquesta iniciativa
  • Reduir l’índex d’accidentalitat a Barcelona entre el col·lectiu de motoristes, un dels objectius de la iniciativa conjunta

L’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i el president del RACC, Sebastià Salvadó, han presentat avui conjuntament la campanya Motocivisme que neix amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat a Barcelona entre el col·lectiu de motociclistes, així com conscienciar de les xifres reals d’accidentalitat, exposar-ne les causes i fomentar un codi de bones pràctiques.

El primer acte de la campanya ha consistit en el suport d’alguns dels pilots catalans de motociclisme com Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Pol i Aleix Espargaró, Marc Márquez i Efren Vázquez que han signat el decàleg de la campanya. Els missatges de la campanya es difondran al setembre en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.

L’accidentalitat, punt de partida
La Fundació RACC, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana, va realitzar un estudi el 2008 sobre l’accidentalitat dels motoristes.
Entre les principals conclusions obtingudes de l’estudi destaca que el risc de patir un accident en motocicleta és 8 vegades superior al cotxe. A partir de l’anàlisi dels més de 175.000 expedients detallats entre el 2002 i el 2007 d’accidents a la ciutat es pot constatar que:

  • Anualment es registren 7.700 víctimes de moto per 3.200 de cotxe.
  • Cada dia hi ha 21 lesionats en accidents de moto a Barcelona. 
  • En xifres absolutes, el 70% dels ferits tenen menys de 35 anys
  • Els ciclomotors presenten un risc semblant al de les motos de gran cilindrada, si bé per causes diferents: ciclomotor, per infraccions diverses, i gran cilindrada per infraccions de velocitat
  • Els usuaris de motos entre 50 i 125 cc amb permís B+3 anys presenten unes taxes de risc molt per sobre dels usuaris del mateix tipus de moto que tenen una llicència A o A1.
  • Les causes immediates dels accidents són principalment: gir indegut, no obediència dels semàfors i les distraccions (totes 12% del total), seguit de desobediència d’altres senyals (9%) i canvis de carril mal fets (8%).
  • Com a causes mesurables: es detecta alcohol a la sang en el 9% de les víctimes lleus, i en un 52% en les víctimes greus (en les víctimes mortals no hi ha dades disponibles).
  • L’Eixample acumula 1 de cada 3 accidents de vehicles de 2 rodes motoritzats
  • L’excés de velocitat és més acusat a Sant Martí i a Sants.
  • Sarrià té una proporció més gran d’accidents amb presència d’alcohol i drogues, i una afectació més gran en ciclomotors.

CAMPANYA MOTOCIVISME
Objectius de la campanya

  • Reduir els índexs d’accidentalitat a Barcelona del col·lectiu de motociclistes tot monitoritzant les variables d’accidentalitat claus.
  • Evidenciar el risc de conduir motocicletes: conscienciar de les xifres reals d’accidentalitat del col·lectiu, exposar les causes i fomentar un codi de bones pràctiques.
  • Desenvolupar un moviment dins i fora del col·lectiu d’usuaris sota el lema Motocivisme.
  • Dissenyar i aplicar projectes de millora de la infraestructura per als motociclistes. Ja s’han aplicat millores en el control de semàfors de les 6 cruïlles més perilloses per als motociclistes.

En el marc de la campanya, cal reforçar:

– Accions sobre el conductor: formació, campanyes de conscienciació. Per ex: cursos de conducció segura, més informació…
– Accions sobre el vehicle: promoció de l’ITV, manteniment, etc.
– Accions de control i vigilància en pro d’un comportament més cívic: no circular per les voreres, respectar el verd dels vianants, etc.

La campanya es composa d’un DECÀLEG de consells:
1. Si vas en moto, tu ets la carrosseria
2. Porta sempre el casc, homologat i cordat, i ves ben equipat
3. Si has begut o consumit drogues, no agafis la moto
4. Senyalitza amb els intermitents els girs i canvis de carril
5. En vermell atura’t, no te la juguis
6. Alerta, les infraccions són la prèvia de l’accident
7. Respecta els límits de velocitat
8. No facis ziga-zagues
9. Respecta els altres usuaris
10. Estaciona la moto correctament

Accions

  • Cursos de conducció segura amb moto per a la ciutat
  • Pantalles d’informació pels carrers
  • OPIS/banderoles/autobusos
  • Estudi millores d’infraestructures (cruïlles perilloses) com ara control semafòric, implantació de ZAM, etc.
  • Aparcaments per a motos
  • Accions a locals d’oci, bars, espectacles, etc.

El RACC, més  d’un milió de socis
El RACC, amb més d’un milió de socis és l’automòbil club més gran d’Espanya, realitza més 1.300.000 serveis l’any d’assistència mecànica, personal i medicalitzada urgent i té una xarxa de 235 punts d’atenció a tot Espanya. Com a entitat al servei de la societat, impulsa la mobilitat sostenible, la seguretat viària i el medi ambient i promou l’esport del motor amb la organització de tres proves pels mundials: F1, Motociclisme i Ral·lis i el recolzament a l’esport base.