Diumenge 15 Setembre, 2019 català   |   castellano

Nens i nenes catalans aprenen seguretat viària gràcies a un crash test

Divendres 13 Març, 2009

Mobilitat i medi ambient | Seguretat viària

  •     Un 40% d’infants que van morir o resultar ferits a la xarxa viària catalana l’any 2007 anaven sense SRI  o mal cordats
  •      2 de cada 10 vehicles encara no utilitzen sistemes de retenció infantil (SRI) per a infants, segons dades de l’ estudi RACC-JANÉ 2005 sobre SRI
  •      Escoles de Primària de tot Catalunya tenen l’opció de viure en directe les conseqüències de no portar sistemes de retenció infantil en el vehicle

 

El RACC, el major automòbil club d’Espanya, amb 1.100.000 socis, i JANÉ, empresa pionera a l’estat espanyol en l’anàlisi de l’accidentalitat infantil mitjançant un laboratori d’investigació propi, novament han unit esforços amb l’objectiu de conscienciar la societat de la importància del correcte ús dels sistemes de retenció infantil.

Des de fa 2 cursos escolars, nens i nenes de tot Catalunya poden participar en el Programa a les escoles JANÉ Educa que els convida a assistir al laboratori d’aquesta entitat on, a través de proves d’impacte frontal, visualitzen com un incorrecte ús dels cinturons de seguretat o de sistemes de retenció infantil, pot arribar a ser la diferència entre viure o patir seqüeles greus en cas d’un accident de trànsit.

Aquesta acció es situa en el marc de la col·laboració que fa set anys que porten a terme ambdues entitats en el camp de la investigació de la seguretat en la mobilitat infantil, i està oberta de forma gratuïta totes les escoles que ho desitgin a través del telèfon 902 197 492.

Els continguts de la jornada de treball es basen en: visualització d’imatges correctes i incorrectes relacionades amb la mobilitat, participació activa per conèixer la manera correcta de com desplaçar-se, l’aplicació de conductes responsables en els desplaçaments per tal d’aconseguir que els nens i nenes no corrin riscos innecessaris, reflexió i valoració dels comportaments individuals que afecten a la mobilitat i, per últim, interpretació correcte dels aspectes que conformen la mobilitat, tant com a vianants com a usuaris de vehicles amb o sense motor.

La seguretat dels infants: una qüestió primordial
L’any 2007, segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), 28 infants d’entre 0 i 12 anys van morir o resultar ferits greus en accident de trànsit a la xarxa viària catalana. D’aquests, només la meitat 14, portaven un sistema de retenció adequat al pes i l’alçada i se’ls havia ajustat d’una manera correcta. En canvi, un total d’11 nens i nenes anaven deslligats o bé portaven mal cordats aquests accessoris de seguretat passiva. És a dir prop del 40% de nens i nenes accidentats a Catalunya no portaven SRI o el portaven mal cordat.

L’estudi observacional RACC-JANÉ 2005 evidenciava que 2 de cada 10 vehicles encara no utilitzen sistemes de retenció infantil (SRI) per a infants. Mentre que la investigació RACC-JANÉ 2006, realitzada amb la coordinació de l’Hospital de Sant Joan de Déu (Secció d’Urgències i Servei de Pediatria), posava de relleu que 3 de cada 4 nens i nenes que van haver de ser hospitalitzats no portava SRI.

 D’altra banda, diferents estudis evidencien que un nen o nena d’uns 25 kg, quan es circula a 50 Km/h, i que no va assegut en una cadireta de retenció homologada, en cas d’accident, surt projectat amb una transformació de pes de 1.000 Kg.

L’estudi del RACC-JANÉ 2005 també posa en evidència que 7 de cada 10 adults asseguraven que no estan al corrent de les sancions establertes en cas que un nen/nena de menys de 1,50 metres no viatgi amb SRI. La denúncia per no utilitzar els sistemes de seguretat passiva d’un menor es sanciona amb 150 euros i la pèrdua de 3 punts del permís per punts. La sanció recau sobre el conductor del vehicle i l’import de la sanció i el número de punts a retreure es multiplica pel nombre d’ocupants menors que incompleixin la normativa.