Divendres 24 Maig, 2019 català   |   castellano

Valoració RACC mesura 80Km/h

Dimarts 01 Febrer, 2011

Medi ambient | Mobilitat i medi ambient

El RACC considera adient la mesura anunciada per la Generalitat i demana que una qüestió tan complexa i important com la millora de la qualitat de l’aire a Barcelona i els seu entorn s’abordi amb tot el rigor i sense cap mena dogmatisme

1. El RACC considera adient la mesura anunciada pel Departament de Territori i Sostenibilitat i pel Departament d’Interior de substituir la limitació vigent de la velocitat màxima de circulació a 80km/h als accessos a Barcelona per uns límits més flexibles. També es valora positivament l’anunci de fer una avaluació de la nova mesura passats 3 i 6 mesos, una forma prudent i pragmàtica d’aplicar-la.

2. El RACC considera que els nous límits anunciats avui són una solució transitòria, doncs l’objectiu final ha de ser la implantació de la velocitat variable als diferents accessos a Barcelona. En tot cas, és realment important assegurar que els nous límits es compleixen efectivament i evitar traslladar als conductors la sensació d’un augment indiscriminat dels límits de velocitat a la zona.

3. Més enllà d’aquestes consideracions puntuals, el RACC creu que és hora d’abordar de forma oberta i amb tot el rigor el problema de la qualitat de l’aire a Barcelona i el seu entorn. Aquesta és una qüestió important, doncs afecta a directament a la salut dels ciutadans, i molt complexa d’abordar, doncs no hi ha veritats absolutes. Per això cal evitar posicionaments basats en el dogmatisme, la inflexibilitat o un alarmisme interessat. Només serem capaços de resoldre aquest problema si es fa un plantejament global, que impliqui a tots els sectors afectats i que admeti solucions flexibles basades en la prova i l’error. És molt important també aconseguir la complicitat dels ciutadans a partir d’una informació veraç i de fàcil comprensió.

4. Com ja va dir l’any 2007, quan es va implantar la limitació dels 80km/h, el RACC considera que la reducció de les emissions contaminats dels cotxes exigeix actuar en àmbits diversos, que van des de la millora de formació dels conductors, fins a una revisió de la fiscalitat dels carburants, passant, per suposat, per una regulació més eficient dels límits màxims de velocitat i d’altres mesures que ajudin a reduir la congestió. En aquest sentit, la millora del transport públic i l’ampliació dels carrils reservats per a vehicles d’alta ocupació han de ser actuacions prioritàries.

5. Com sempre ha fet, el RACC es posa a disposició del Govern de la Generalitat i dels Ajuntaments afectats per contribuir a una mobilitat més sostenible i segura, des del convenciment que aquesta és una via important per millorar el nivell de benestar del conjunt de la ciutadania.